• Faktura
  • Abonnemangsfrågor
  • Bredband via fiber
  • Mobiltelefoni
  • Fast telefoni
  • router Bredbandstelefoni
  • ADSL
  • Mobilt bredband
  • Övriga tjänster

Vanliga frågor och svar

Ja absolut! Vi erbjuder teknikerbesök genom vår samarbetspartner TechBuddy, vilket ger dig som kund möjlighet att ta hjälp av en tekniker som kommer hem till dig för att få tekniken att funka som den ska.
Dessa tekniker kan till exempel hjälpa till med installation eller översyn av datorer, WiFi, smart-TV, smartphones eller annan liknande teknik. Du har möjlighet att göra RUT-avdrag för kostnaden.
Läs mer och boka en tekniker här >>

För att surfa trådlöst behöver du en WiFi-router. Vi har inte några begränsningar i vårt nät utan du kan koppla in vilken trådlös router du vill. 

En trådlös router kan kosta allt ifrån några hundralappar till flera tusen kronor, allt beroende på vilka behov man har.

De flesta vanliga hushåll klarar sig dock utmärkt med en router i prisklass 600-900 kr.

 

Det går att köpa till en router hos A3 i samband med beställning av bredbandstjänster på vår hemsida!

Allmänt om ångerrätt

Vid avtal som ingåtts över internet, via telefon eller utanför A3:s affärslokaler har du som privatperson (med privatperson avses här även ägare till enskild firma) ångerrätt enligt enligt lagen om distansavtal (2005:59) och avtal utanför affärslokaler.

Vid köp av tjänst har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingåtts. Om du har begärt att A3 påbörjar leverans av tjänsten under ångerperioden är du skyldig att betala både fasta- och rörliga avgifter som avser de dagar abonnemanget varit aktivt samt den förbrukning som uppstått.

Vid köp av vara har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att du mottagit varan.

Ångerrätten gäller inte vid beställning av digitalt innehåll där åtkomsten sker genom nedladdning eller direktuppspelning och där innehållet levereras på annat sätt än via en fysisk leverans eller via fysisk infrastruktur. 
 

Utövande av ångerrätten

Vill du utöva din lagstadgade ångerrätt ska du till skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet till A3, innan ångerperioden löper ut.
Det går bra att kontakta A3 via e-post kundservice@a3.se via telefon 0770 910 000, eller via post till adressen:
 
A3
Box 3124
903 04 Umeå


Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardblankett för ånger som du hittar här.
Vid nyttjande av ångerrätten när du köpt en vara ansvarar du själv för eventuell returkostnad och ska skicka varan, inlklusive eventuella tillbehör, i oskadat skick och i originalförpackning till adressen nedan, eller annan av oss anvisad adress.

A3
Box 3124
903 04 Umeå

 

Verkan av utövad ångerrätt

När du ångrar ett köp avslutar vi beställningen eller abonnemanget om det redan satts igång. Om du har flyttat med dig ett telefonnummer till oss är det du själv som måste kontakta en annan operatör för att de ska ta över numret om du vill behålla det.
Om du har köpt en vara måste den varan omgående returneras till oss. 

Om det vid ångerrätt på vara uppkommer värdeminskning som beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att prova varans egenskaper eller funktioner kan du bli skyldig att ersätta A3 för värdeminskningen av varan och A3 kommer då att debitera dig för motsvarande värdeminskning.
Det är därför bäst att du undviker att använda varan innan du har bestämt dig för att behålla den.
Du kan till exempel aldrig installera eller förändra mjukvara eller innehåll i en vara utan att bli debiterad för det.

Vi skickar vanligtvis fakturorna mellan den 5:e och 10:e varje månad varje. Om du har valt att få fakturan levererad per post kan det dröja ett antal dagar innan fakturan landar i din brevlåda, beroende på hur helger och röda dagar infaller och hur postutdelningen fungerar på din adress. 

Har du valt att få din faktura via e-post kan det hända att ditt e-postprogram uppfattar utskicket som spam/skräppost. Lägg till @epostfaktura.payex (våra fakturor skickas från avsändaradress fakturanummer@epostfaktura.payex) i adressboken för att förhindra det.

Mina Sidor kan du alltid se dina fakturor direkt när de är klara för utskick!

A3 ID-bevakning är en gratistjänst som samtliga A3-kunder som har bredband, telefoni eller TV hos oss kan utnyttja.

Tjänsten hjälper dig att hålla koll på din digitala identitet och är ett hjälpmedel för att du lättare ska kunna upptäcka om du blivit utsatt för ID-kapning. Tjänsten bevakar ditt personnummer i offentliga register och om det sker någon ändring kommer du att bli informerad om vad som ändrats och till vilken myndighet du skall vända dig till om uppgifterna inte stämmer.

Du hittar mer information om ID-skyddet här>>

Du beställer A3´s bredband eller mobiltelefoni med EuroBonuskampanjen här>>  eller kontaktar kundservice på 0770 910 100 så hjälper vi dig! 

En router är oftast inte estetiskt tilltalande, och många vill undvika att ha den framme. Man placerar den i en garderob eller på golvet under en byrå och så har man löst det lilla problemet. Det har dock negativ effekt på kvaliten och hastigheten man kan uppnå i sitt trådlösa nät.

En router ska placeras öppet, så centralt i hemmet som möjligt. För bäst räckvidd bör den vara 1 - 1,5 meter över golvet.
Se till att routern inte står i närheten av vitvaror eller annan elektronik, eftersom adra apparatet kan störa signalen. 
Även små justeringar kan ha effekt, och man bör prova sig fram. Det är enkelt att mäta hastigheten via tex Bredbandskollen efter varje justering.

ÄNDRA FRÅN STATISK TILL DYNAMISK (DHCP) IP-ADRESS

För att ställa om från Statisk-IP till Dynamisk-IP (DHCP) följer du instruktionerna nedan. Stöter du på problem är du varmt välkommen att kontakta oss för hjälp. Observera att vi endast supporterar hårdvara och utrustning som kommer från oss.

VAD DU BEHÖVER GÖRA

Om du använder Windows

  • Öppna Nätverks- och delningscenter i Kontrollpanelen
  • Under dina aktiva nätverk högerklickar du på den anslutning du vill ändra
  • Välj Egenskaper i rullgardinsmenyn
  • Klicka på Nätverk
  • Klicka på Internet Protocol Version 4
  • Klicka på Egenskaper
  • Klicka på Erhåll en IP-adress automatiskt och därefter OK
  • Klart! Nu har du ställt om från Statisk till Dynamisk-IP
     

Om du använder MAC

  • Öppna Systeminställningar
  • Klicka på Nätverk
  • Välj konfigurationen för nätverksporten för just ditt konto i tjänstelistan
  • Klicka på Konfigurera
  • Välj Med DHCP i popupmenyn
  • Klart! Nu har du ställt om från Statisk till Dynamisk-IP

Absolut! Du kan logga in på Mina Sidor och lägg till önskad mäng surf där så toppas ditt abonnemang upp med vald datavolym. Den volym du lagt till kan används fram till månadsskiftet.

Kontakta oss:

MINA SIDOR

minasidor.a3.se är det kundservice på dina villkor. Se och betala dina fakturor online, felsök, felanmäl och chatta med oss när du vill.

Ladda ner A3 Mina Sidor-appenApp Store och Google Play för att få kundservice direkt i mobilen! Nu får du även notiser direkt i appen om driftstörningar, kampanjer och nyheter!

CHATT

Chatta med oss online. Här når du oss på vardagar 08:00 – 20:00 och mellan 10:00 – 14:00 på helger.

FACEBOOK

Ställ dina frågor via Facebook Messenger.
Här når du oss på vardagar 08:00 – 20:00 och mellan 10:00 – 14:00 på helger.

MEJLA OSS

Vi besvarar mejl under vardagar 08:00 – 17:00

Kundservice:

kundservice@a3.se

Teknisk support:

support@a3.se

Beställning:

order@a3.se