Kundservice - A3 - Connect To Life


Vanliga frågor och svar

Ja absolut! Vi erbjuder teknikerbesök genom vår samarbetspartner TechBuddy, vilket ger dig som kund möjlighet att ta hjälp av en tekniker som kommer hem till dig för att få tekniken att funka som den ska.
Dessa tekniker kan till exempel hjälpa till med installation eller översyn av datorer, WiFi, smart-TV, smartphones eller annan liknande teknik. Du har möjlighet att göra RUT-avdrag för kostnaden.
Läs mer och boka en tekniker här >>

A3 WiFi & MESH

Vi har precis lanserat ett topmodernt WiFi-system från Tilgin med MESH-funktion där din trådlösa surf är snabbare, smidigare och mer stabil än någonsin. Dessutom är den perfekt för flera uppkopplade enheter, så hela familjen kan vara uppkopplad samtidigt. 
Du beställer enkelt det bredbandspaket som passar dig bäst, och betalar endast en låg månadsavgift för internet och router i ett. Bor du lite större kan du lägga till en MESH-extender som ger ännu bredare täckning för bara 40:- extra i månaden! 

Hur beställer jag den?

Som kund beställer du den via Mina Sidor eller i appen.
Är du inte befintlig kund beställer du tjänsten på hemsidan tillsammans med en bredbandstjänst.
Läs mer om routern här: https://a3.se/privat/bredband/wifi

Det kan vara svårt att veta var en router gör sig bäst. Läs våra tips och råd om hur du ska tänka. Vi rekommenderar också vårt Wifi-paket som du kan läsa mer om lite längre ned. 


VAR SKA ROUTERN PLACERAS?

En router ska placeras öppet, så centralt i hemmet som möjligt. Våra routers är diskreta och modernt designade så att de kan stå framme utan att störa omgivning eller inredning. För bäst räckvidd bör den vara 1 - 1,5 meter över golvet. Se till att routern inte står i närheten av vitvaror eller annan elektronik, eftersom andra apparater kan störa signalen. Även små justeringar kan ha effekt, och man bör prova sig fram. Det är enkelt att mäta hastigheten via tex Bredbandskollen efter varje justering.

LÄS MER OM VÅR WIFI-LÖSNING 

Läs mer om vår nya Wifi-lösning här: https://a3.se/privat/bredband/wifi
Beställning sker för dig som kund via appen, eller Mina Sidor. Är du inte befintlig kund beställer du tjänsten på hemsidan tillsammans med en bredbandstjänst.

 

Allmänt om ångerrätt

Vid avtal som ingåtts över internet, via telefon eller utanför A3:s affärslokaler har du som privatperson (med privatperson avses här även ägare till enskild firma) ångerrätt enligt enligt lagen om distansavtal (2005:59) och avtal utanför affärslokaler.

Vid köp av tjänst har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingåtts. Om du har begärt att A3 påbörjar leverans av tjänsten under ångerperioden är du skyldig att betala både fasta- och rörliga avgifter som avser de dagar abonnemanget varit aktivt samt den förbrukning som uppstått.

Vid köp av vara har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att du mottagit varan.

Ångerrätten gäller inte vid beställning av digitalt innehåll där åtkomsten sker genom nedladdning eller direktuppspelning och där innehållet levereras på annat sätt än via en fysisk leverans eller via fysisk infrastruktur. 
 

Utövande av ångerrätten

Vill du utöva din lagstadgade ångerrätt ska du tydligt meddela A3:s kundservice om ditt beslut att frånträda avtalet, innan ångerperioden löper ut. Det går bra att kontakta A3 via e-post kundservice@a3.se, via telefon 0770 910 000, eller via post till adressen:
 
A3
Box 3124
903 04 Umeå


Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardblankett för ånger som du hittar här.

Vid nyttjande av ångerrätten när du köpt en vara ansvarar du själv för eventuell returkostnad och ska skicka varan, inklusive eventuella tillbehör, i oskadat skick och i originalförpackning till adressen nedan, eller annan av oss anvisad adress. Vid önskemål kan A3 bistå med utskick av returfraktsedel mot en kostnad à 199 kr. I det fall du väljer att returnera varan på annat sätt rekommenderas det att du använder dig av ett spårbart alternativ då du, ifall vi ej mottar din försändelse, behöver kunna bevisa att du har skickat tillbaka varan till oss.

A3
Box 3124
903 04 Umeå

 

Verkan av utövad ångerrätt

När du ångrar ett köp avslutar vi beställningen eller abonnemanget om det redan satts igång. Om du har flyttat med dig ett telefonnummer till oss är det du själv som måste kontakta en annan operatör för att de ska ta över numret om du vill behålla det.

Om du har köpt en vara måste den varan omgående returneras till oss. Om hårdvara inte returnerats till A3 inom 14 dagar efter meddelande om ånger tillkommer en kostnad motsvarande kostnaden för hårdvaran.

Om det vid ångerrätt av vara uppkommer värdeminskning som beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att prova varans egenskaper eller funktioner kan du bli skyldig att ersätta A3 för värdeminskningen av varan och A3 kommer då att debitera dig för motsvarande värdeminskning. Det är därför bäst att du undviker att använda varan innan du har bestämt dig för att behålla den. Du kan till exempel aldrig installera eller förändra mjukvara eller innehåll i en vara utan att bli debiterad för det.

ÄNDRA FRÅN STATISK TILL DYNAMISK (DHCP) IP-ADRESS

För att ställa om från Statisk-IP till Dynamisk-IP (DHCP) följer du instruktionerna nedan. Stöter du på problem är du varmt välkommen att kontakta oss för hjälp. Observera att vi endast supporterar hårdvara och utrustning som kommer från oss.

VAD DU BEHÖVER GÖRA

Om du använder Windows

  • Öppna Nätverks- och delningscenter i Kontrollpanelen
  • Under dina aktiva nätverk högerklickar du på den anslutning du vill ändra
  • Välj Egenskaper i rullgardinsmenyn
  • Klicka på Nätverk
  • Klicka på Internet Protocol Version 4
  • Klicka på Egenskaper
  • Klicka på Erhåll en IP-adress automatiskt och därefter OK
  • Klart! Nu har du ställt om från Statisk till Dynamisk-IP
     

Om du använder MAC

  • Öppna Systeminställningar
  • Klicka på Nätverk
  • Välj konfigurationen för nätverksporten för just ditt konto i tjänstelistan
  • Klicka på Konfigurera
  • Välj Med DHCP i popupmenyn
  • Klart! Nu har du ställt om från Statisk till Dynamisk-IP

A3 ID-bevakning är en gratistjänst som samtliga A3-kunder som har bredband, telefoni eller TV hos oss kan utnyttja.

Tjänsten hjälper dig att hålla koll på din digitala identitet och är ett hjälpmedel för att du lättare ska kunna upptäcka om du blivit utsatt för ID-kapning. Tjänsten bevakar ditt personnummer i offentliga register och om det sker någon ändring kommer du att bli informerad om vad som ändrats och till vilken myndighet du skall vända dig till om uppgifterna inte stämmer.

Du hittar mer information om ID-skyddet här>>

Vi skickar vanligtvis fakturorna mellan den 10:e och 15:e varje månad varje. Om du har valt att få fakturan levererad per post kan det dröja ett antal dagar innan fakturan landar i din brevlåda, beroende på hur helger och röda dagar infaller och hur postutdelningen fungerar på din adress. 

Har du valt att få din faktura via e-post kan det hända att ditt e-postprogram uppfattar utskicket som spam/skräppost. Lägg till @epostfaktura.payex (våra fakturor skickas från avsändaradress fakturanummer@epostfaktura.payex) i adressboken för att förhindra det.

Mina Sidor kan du alltid se dina fakturor direkt när de är klara för utskick!

Absolut! Du kan logga in på Mina Sidor och lägg till önskad mäng surf där så toppas ditt abonnemang upp med vald datavolym. Den volym du lagt till kan används fram till månadsskiftet.




Mina Sidor

minasidor.a3.se är det kundservice på dina villkor. Se och betala dina fakturor online, felsök, felanmäl och chatta med oss när du vill.

Mina Sidor-appen

Ladda ner A3 Mina Sidor-appen på App Store och Google Play för att få kundservice direkt i mobilen! Nu får du även notiser direkt i appen om driftstörningar, kampanjer och nyheter!

Läs mer här »


Kontakta oss



CHATT

Chatta med oss online. Här når du oss på vardagar: 08:00 – 19:00 och
mellan 10:00 – 14:00 på helger.

Chatta genom att trycka på knappen nere i hörnet.

FACEBOOK

Ställ dina frågor via Facebook Messenger.
Här når du oss på
vardagar: 08:00 – 19:00 och
mellan 10:00 – 14:00 på helger.

MEJLA OSS

Vi besvarar mejl under
vardagar: 08:00 – 16:00

Kundservice:
kundservice@a3.se

Teknisk support:
support@a3.se

Beställning:
order@a3.se

RING OSS

Du når oss på 0770 910 000

Kundservice:
Vardagar: 08:00 – 16:00

Teknisk support:
Vardagar: 08:00 – 19:00
Lördagar: 10:00 – 14:00

Nybeställning:
Vardagar: 08:00 – 18:00