Allmänt om ångerrätt
Vid avtal som ingåtts över internet, via telefon eller utanför A3:s affärslokaler har du som privatperson (med privatperson avses här även ägare till enskild firma) ångerrätt enligt enligt lagen om distansavtal (2005:59) och avtal utanför affärslokaler.
Vid köp av tjänst har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingåtts. Om du har begärt att A3 påbörjar leverans av tjänsten under ångerperioden är du skyldig att betala både fasta- och rörliga avgifter som avser de dagar abonnemanget varit aktivt samt den förbrukning som uppstått.
Vid köp av vara har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att du mottagit varan.
Ångerrätten gäller inte vid beställning av digitalt innehåll där åtkomsten sker genom nedladdning eller direktuppspelning och där innehållet levereras på annat sätt än via en fysisk leverans eller via fysisk infrastruktur.
Utövande av ångerrätten
Vill du utöva din lagstadgade ångerrätt ska du tydligt meddela A3:s kundservice om ditt beslut att frånträda avtalet, innan ångerperioden löper ut. Det går bra att kontakta A3 via e-post kundservice@a3.se, via telefon 0770 910 000, eller via post till adressen:
A3
Fredsgatan 19
903 47 Umeå
Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardblankett för ånger som du hittar här.
Vid nyttjande av ångerrätten när du köpt en vara ansvarar du själv för eventuell frakt och returkostnad och ska skicka varan, inklusive eventuella tillbehör, i oskadat skick och i originalförpackning till adressen nedan, eller annan av oss anvisad adress. Vid önskemål kan A3 bistå med utskick av returfraktsedel mot en kostnad à 150 kr. I det fall du väljer att returnera varan på annat sätt rekommenderas det att du använder dig av ett spårbart alternativ då du, ifall vi ej mottar din försändelse, behöver kunna bevisa att du har skickat tillbaka varan till oss.
A3
Fredsgatan 19
903 47 Umeå
Verkan av utövad ångerrätt
När du ångrar ett köp avslutar vi beställningen eller abonnemanget om det redan satts igång. Om du har flyttat med dig ett telefonnummer till oss är det du själv som måste kontakta en annan operatör för att de ska ta över numret om du vill behålla det.
Om du har köpt en vara måste den varan omgående returneras till oss. Om hårdvara inte returnerats till A3 inom 14 dagar efter meddelande om ånger tillkommer en kostnad motsvarande kostnaden för hårdvaran.
Om det vid ångerrätt av vara uppkommer värdeminskning som beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att prova varans egenskaper eller funktioner kan du bli skyldig att ersätta A3 för värdeminskningen av varan och A3 kommer då att debitera dig för motsvarande värdeminskning. Det är därför bäst att du undviker att använda varan innan du har bestämt dig för att behålla den. Du kan till exempel aldrig installera eller förändra mjukvara eller innehåll i en vara utan att bli debiterad för det.