Vanliga frågor och svar

Ja absolut! Vi erbjuder teknikerbesök genom vår samarbetspartner TechBuddy, vilket ger dig som kund möjlighet att ta hjälp av en tekniker som kommer hem till dig för att få tekniken att funka som den ska.
Dessa tekniker kan till exempel hjälpa till med installation eller översyn av datorer, WiFi, smart-TV, smartphones eller annan liknande teknik. Du har möjlighet att göra RUT-avdrag för kostnaden.
Läs mer och boka en tekniker här >>

A3 WiFi & MESH

Vi har precis lanserat ett topmodernt WiFi-system från Tilgin med MESH-funktion där din trådlösa surf är snabbare, smidigare och mer stabil än någonsin. Dessutom är den perfekt för flera uppkopplade enheter, så hela familjen kan vara uppkopplad samtidigt. 
Du beställer enkelt det bredbandspaket som passar dig bäst, och betalar endast en låg månadsavgift för internet och router i ett. Bor du lite större kan du lägga till en MESH-extender som ger ännu bredare täckning för bara 40:- extra i månaden! 

Hur beställer jag den?

Som kund beställer du den via Mina Sidor eller i appen.
Är du inte befintlig kund beställer du tjänsten på hemsidan tillsammans med en bredbandstjänst.
Läs mer om routern här: https://a3.se/privat/bredband/wifi

Det kan vara svårt att veta var en router gör sig bäst. Läs våra tips och råd om hur du ska tänka. Vi rekommenderar också vårt Wifi-paket som du kan läsa mer om lite längre ned. 


VAR SKA ROUTERN PLACERAS?

En router ska placeras öppet, så centralt i hemmet som möjligt. Våra routers är diskreta och modernt designade så att de kan stå framme utan att störa omgivning eller inredning. För bäst räckvidd bör den vara 1 - 1,5 meter över golvet. Se till att routern inte står i närheten av vitvaror eller annan elektronik, eftersom andra apparater kan störa signalen. Även små justeringar kan ha effekt, och man bör prova sig fram. Det är enkelt att mäta hastigheten via tex Bredbandskollen efter varje justering.

LÄS MER OM VÅR WIFI-LÖSNING 

Läs mer om vår nya Wifi-lösning här: https://a3.se/privat/bredband/wifi
Beställning sker för dig som kund via appen, eller Mina Sidor. Är du inte befintlig kund beställer du tjänsten på hemsidan tillsammans med en bredbandstjänst.

 

Den hastighet som du har beställt är en maxhastighet utan inkopplad utrustning. Det finns flera faktorer som påverkar hastigheten. Trådlöst nätverk gör det lättare att surfa i bostaden, men påverkar kapaciteten betydligt, likaså om det är flera som delar på bredbandet. Använder du trådlöst nätverk rekommenderar vi dig att prova med nätverkskabel i bredbandsuttaget för att mäta hastigheten utan någon utrustning inkopplad. Och, ju närmare du är routern när du surfar, desto högre hastighet. Har du fortfarande problem med hastigheten, använd felsökningsverktyget för att försöka lösa problemet.

Allmänt om ångerrätt

Vid avtal som ingåtts över internet, via telefon eller utanför A3:s affärslokaler har du som privatperson (med privatperson avses här även ägare till enskild firma) ångerrätt enligt enligt lagen om distansavtal (2005:59) och avtal utanför affärslokaler.

Vid köp av tjänst har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att avtalet ingåtts. Om du har begärt att A3 påbörjar leverans av tjänsten under ångerperioden är du skyldig att betala både fasta- och rörliga avgifter som avser de dagar abonnemanget varit aktivt samt den förbrukning som uppstått.

Vid köp av vara har du rätt att ångra köpet och frånträda avtalet inom 14 dagar från det att du mottagit varan.

Ångerrätten gäller inte vid beställning av digitalt innehåll där åtkomsten sker genom nedladdning eller direktuppspelning och där innehållet levereras på annat sätt än via en fysisk leverans eller via fysisk infrastruktur. 
 

Utövande av ångerrätten

Vill du utöva din lagstadgade ångerrätt ska du tydligt meddela A3:s kundservice om ditt beslut att frånträda avtalet, innan ångerperioden löper ut. Det går bra att kontakta A3 via e-post kundservice@a3.se, via telefon 0770 910 000, eller via post till adressen:
 
A3
Box 3124
903 04 Umeå


Du kan även använda dig av Konsumentverkets standardblankett för ånger som du hittar här.

Vid nyttjande av ångerrätten när du köpt en vara ansvarar du själv för eventuell frakt och returkostnad och ska skicka varan, inklusive eventuella tillbehör, i oskadat skick och i originalförpackning till adressen nedan, eller annan av oss anvisad adress. Vid önskemål kan A3 bistå med utskick av returfraktsedel mot en kostnad à 150 kr. I det fall du väljer att returnera varan på annat sätt rekommenderas det att du använder dig av ett spårbart alternativ då du, ifall vi ej mottar din försändelse, behöver kunna bevisa att du har skickat tillbaka varan till oss.

A3
Fredsgatan 19
903 47 Umeå

 

Verkan av utövad ångerrätt

När du ångrar ett köp avslutar vi beställningen eller abonnemanget om det redan satts igång. Om du har flyttat med dig ett telefonnummer till oss är det du själv som måste kontakta en annan operatör för att de ska ta över numret om du vill behålla det.

Om du har köpt en vara måste den varan omgående returneras till oss. Om hårdvara inte returnerats till A3 inom 14 dagar efter meddelande om ånger tillkommer en kostnad motsvarande kostnaden för hårdvaran.

Om det vid ångerrätt av vara uppkommer värdeminskning som beror på att du hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att prova varans egenskaper eller funktioner kan du bli skyldig att ersätta A3 för värdeminskningen av varan och A3 kommer då att debitera dig för motsvarande värdeminskning. Det är därför bäst att du undviker att använda varan innan du har bestämt dig för att behålla den. Du kan till exempel aldrig installera eller förändra mjukvara eller innehåll i en vara utan att bli debiterad för det.

ÄNDRA FRÅN STATISK TILL DYNAMISK (DHCP) IP-ADRESS

För att ställa om från Statisk-IP till Dynamisk-IP (DHCP) följer du instruktionerna nedan. Stöter du på problem är du varmt välkommen att kontakta oss för hjälp. Observera att vi endast supporterar hårdvara och utrustning som kommer från oss.

VAD DU BEHÖVER GÖRA

Om du använder Windows

  • Öppna Nätverks- och delningscenter i Kontrollpanelen
  • Under dina aktiva nätverk högerklickar du på den anslutning du vill ändra
  • Välj Egenskaper i rullgardinsmenyn
  • Klicka på Nätverk
  • Klicka på Internet Protocol Version 4
  • Klicka på Egenskaper
  • Klicka på Erhåll en IP-adress automatiskt och därefter OK
  • Klart! Nu har du ställt om från Statisk till Dynamisk-IP
     

Om du använder MAC

  • Öppna Systeminställningar
  • Klicka på Nätverk
  • Välj konfigurationen för nätverksporten för just ditt konto i tjänstelistan
  • Klicka på Konfigurera
  • Välj Med DHCP i popupmenyn
  • Klart! Nu har du ställt om från Statisk till Dynamisk-IP
Det krävs varken användarnamn eller lösenord för att koppla upp sig till bredbandstjänster. Om du möts av någon form av inloggningsruta när du försöker ansluta kan eventuella trådlösa nätverk vara lösenordsskyddade.

Vi skickar vanligtvis fakturorna mellan den 10:e och 15:e varje månad varje. Om du har valt att få fakturan levererad per post kan det dröja ett antal dagar innan fakturan landar i din brevlåda, beroende på hur helger och röda dagar infaller och hur postutdelningen fungerar på din adress. 

Har du valt att få din faktura via e-post kan det hända att ditt e-postprogram uppfattar utskicket som spam/skräppost. Lägg till @epostfaktura.payex (våra fakturor skickas från avsändaradress fakturanummer@epostfaktura.payex) i adressboken för att förhindra det.

Mina Sidor kan du alltid se dina fakturor direkt när de är klara för utskick!

Absolut! Du kan logga in på Mina Sidor och lägg till önskad mäng surf där så toppas ditt abonnemang upp med vald datavolym. Den volym du lagt till kan används fram till månadsskiftet.

Det går bra, förutsatt att vi fortfarande kan leverera till din nya adress. Går inte det kan du välja någon av våra andra bredbandslösningar såsom bredband via mobilnätet eller telejacket.

Ja, du kan surfa hur mycket du vill. Men, om du överstiger abonnemangets månatliga surfpott sänks surfhastigheten till 32 kbit/s till nästkommande månad. Önskar du mer surf i full hastighet kan du beställa mer data på Mina Sidor.

Gör beställningen via hemsidan. Säg inte upp numret hos din nuvarande operatör, förutsatt att du inte vill ha ett helt nytt nummer. Vi kan bara ta över ett telefonnummer som är i drift hos den andra operatören, det är därför viktigt att du inte själv ringer och avslutar ditt abonnemang. Kontrollera vilket datum ditt avtal löper ut och anpassa aktiveringsdatumet efter det när du genomför din beställning hos oss.
När beställningen är godkänd påbörjas leveransen, som brukar ta 1-2 veckor. En adapter och en manual om hur du kopplar om din telefon skickas ut till dig. En förutsättning för att telefonin ska kunna fungera är att du har en bredbandsuppkoppling.
Ja, vi hjälper dig att ändra till bredbandstelefoni. Det kostar ingenting och tar ungefär 10 dagar att genomföra.
Vi försöker att skicka våra fakturor mellan den 12-15 varje månad. Det vanligaste är att du har 15 dagars betalningsperiod och eftersom förfallodatum utgår från faktureringsdatum kan det innebära att det inte blir exakt den sista varje månad som blir förfallodatum.

Det tar mellan 1-10 arbetsdagar att få den utrustning som krävs efter att beställningen är mottagen. När den är installerad fungerar tjänsten direkt. Följ orderstatus på Mina Sidor.

För att du ska kunna använda ditt mobila bredband behöver du täckning i 3G- eller 4G-nätet. 

Du kan använda ditt mobila bredband på tre olika sätt:

  1. Via ett 4G-modem som kopplas till datorns USB-port
  2. Via en 4G-router med inbyggt modem
  3. Via en surfplatta med plats för SIM-kort

Datorn som du vill koppla till en 4G-router måste ha ett trådlöst nätverkskort, 50 MB hårddiskutrymme och 128 RAM i arbetsminne. 

Ja, oavsett hur många tjänster du beställer kommer de på samma faktura. Om du skulle vilja dela upp tjänsterna på flera fakturor behöver du kontakta vår kundservice. Observera att du debiteras en fakturaavgift per faktura.

  • Säkerställ att du har täckning, att flygplansläge inte är aktiverat och starta om telefonen.
  • Kontrollera att meddelandecentralnumret i telefonens meddelandeinställningar är +46708000708.
  • Se till att "svara via samma central" inte är aktiverat i telefonen.
  • Kontrollera att telefonminnet inte är fullt.

    Har du fortfarande problem? Kontakta kundservice.
Du kan flytta med dig din bredbandstelefoni precis var du vill, till och med utomlands. Den enda förutsättningen är ett fungerande bredband. Har du så kallad prioriterad bredbandstelefoni (som går inte via internet utan i ett separat, prioriterat nät)? Då behöver vi veta din nya adress för att kunna beställa flytten.

Den första fakturan du får från oss kan komma att innehålla kostnader för en period som är längre än en månad. Detta kan ha flera anledningar:

• Du aktiverade ditt abonnemang inom en redan påbörjad faktureringsmånad.

• Startavgifter, fasta avgifter och eventuella tilläggstjänster faktureras en månad i förväg.

• Du har eller har haft ett kampanjavdrag på din tjänst.

Vi rekommenderar dig därför alltid att läsa sidan två, Sammandrag, på din faktura noggrant för att få en tydlig överblick över hur många dagar och vilka avgifter som avses. Läs mer om hur vår faktura är uppbyggd i vår fakturaguide.

När du har beställt programmet får du ett bekräftelsemejl som innehåller instruktioner om hur du ska ladda ner och installera programmet. Följ anvisningarna på skärmen under installationen så ska det inte vara några problem
Vi har två antivirusprogram: Panda Antivirus Pro, som kostar 35 kr för en licens, eller det utökade skyddet Panda Internet Security, som kostar 49 kr för en licens. Panda Internet Security har bland annat möjlighet till föräldrakontroll och säkerhetskopiering. Båda programmen går att beställa på Mina Sidor och vår hemsida.
Eftersom konflikter kan uppstå mellan automatiska skydd hos olika säkerhetslösningar är det viktigt att du avinstallerar eventuella andra IT-säkerhetslösningar innan du installerar Panda.
Det finns många olika sätt att få datorvirus på. Grundregeln är givetvis att ha ett bra virusprogram. Man kan också tänka på att: • aldrig klicka på länkar eller öppna bilagor i mejl från avsändare som du inte känner igen eller litar på. • inte klicka på suspekta popups
Aktivera och konfigurera dagliga, automatiska uppdateringar för virusprogrammet. Då kan det uppdatera sig självt vid behov, förutsatt att datorn är internetansluten. Ta också för vana att skanna datorn minst en gång i veckan.



Mina Sidor

minasidor.a3.se är det kundservice på dina villkor. Se och betala dina fakturor online, felsök, felanmäl och chatta med oss när du vill.

Mina Sidor-appen

Ladda ner A3 Mina Sidor-appen på App Store och Google Play för att få kundservice direkt i mobilen! Nu får du även notiser direkt i appen om driftstörningar, kampanjer och nyheter!

Läs mer här »


Kontakta oss



CHATT

Chatta med oss online. Här når du oss på vardagar: 08:00 – 19:00 och
mellan 10:00 – 14:00 på helger.

Chatta genom att trycka på knappen nere i hörnet.

FACEBOOK

Ställ dina frågor via Facebook Messenger.
Här når du oss på
vardagar: 08:00 – 19:00 och
mellan 10:00 – 14:00 på helger.

MEJLA OSS

Vi besvarar mejl under
vardagar: 08:00 – 16:00

Kundservice:
kundservice@a3.se

Teknisk support:
support@a3.se

Beställning:
order@a3.se

RING OSS

Du når oss på 0770 910 000

Kundservice:
Vardagar: 08:00 – 16:00

Teknisk support:
Vardagar: 08:00 – 19:00
Lördagar: 10:00 – 14:00

Nybeställning:
Vardagar: 08:00 – 18:00